Wie zijn wij?

Waar staat M·A·C  voor

M·A·C is de meest toonaangevende autoriteit op het gebied van professionele make-up dankzij onze ongeëvenaarde expertise in deKUNST van make-up.

M·A·C gelooft in diversiteit en INDIVIDUALITEIT – wij zijn er voor alle leeftijden, alle rassen en alle genders.

M·A·C bestaat uit een trotse GEMEENSCHAP van professionele make-up-artiesten die samen onze visie uitdragen.

M·A·C is een voorloper op het gebied van mode TRENDSETTING, en we werken samen met de meest vooraanstaande talenten uit de mode, kunst en populaire cultuur. Onze artiesten creëren de nieuwste trends backstage tijdens de fashion weeks over de hele wereld.

M·A·C gelooft in MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID, met initiatieven zoals VIVA GLAM and het M·A·C AIDS-fonds die de grondslag en de kern vormen van onze unieke cultuur.

Het ontstaan van een Cult:
Van wow naar now!

Alle leeftijden, alle rassen, alle genders...ons professionele make-up-merk bepaalt de backstage trends op fashion weeks over de hele wereld. Vandaag de dag is M·A·C  een geliefd merk met miljoenen fans over de hele wereld, maar dit internationale schoonheidsfenomeen is ooit klein begonnen.

Make-Up Art Cosmetics werd opgericht in Toronto, Canada. Make-up artiest en fotograaf Frank Toskan en kapsaloneigenaar Frank Angelo waren zeer gefrustreerd omdat ze geen make-up konden vinden die goed fotografeerde. Zodoende besloten ze hun eigen product te creëren. In het begin maakten ze de make-up in hun keuken en verkochten de producten in de salon aan andere make-up-artiesten, modellen en fotografen. Het duurde niet lang voordat stylisten en moderedacteurs ook de deur plat liepen. Na diverse tijdschriftartikelen en groeiende mond-op-mond-reclame werd het merk steeds populairder. In maart 1984 lanceerde het duo het merk M·A·C met een eigen counter in een warenhuis in Toronto.

De M·A·C- stijl was nuttig-chic. De make-up werd verkocht in zwarte potjes in plaats van traditionele poederdoosjes. De bekendste make-up-merken in die tijd richtten zich voornamelijk op huidverzorging. M·A·C koos ervoor om een naam te maken als de ultieme kleurexpert. De counter werd bediend door professionele make-up artiesten, een unicum in deze branche. Een van de meest gewilde producten was een intens-rode matte lippenstift. De verkoop hiervan kreeg een enorme impuls toen de lippenstift in een fotosessie verscheen met het aanstormend talent Madonna, die later ook gespot werd in een M·A·C T-shirt.

Het merk maakte een enorme impact in de branche en bracht een grote verscheidenheid aan producten op de markt die de perfecte combinatie belichaamden van street smart, glamour en lef. Ook achter de counter had M·A·C een eigen benadering die zich onderscheidde van de rest. Andere merken gebruikten vaak aanbiedingen om de verkoop te stimuleren. Maar M·A·C koos ervoor om de integriteit van de zorgvuldig ontwikkelde producten voor zich te laten spreken. Het imago van M·A·C werd ook overgoten met een dosis extravagantie. Als bedrijf maakt M·A·C zich sterk voor de individualiteit en het recht op zelfexpressie. Dit komt duidelijk naar voren in de strakke M·A·C-winkels en counters in warenhuizen waar drag en theater een briljante bijdrage leveren aan de bedrijfsfilosofie.

In 1994 verspreidde de HIV/AIDS-epidemie zich nog steeds over de hele wereld. MAC besloot om met de liefdadigheidscampagnes van het bedrijf fondsen te werven voor HIV/AIDS-organisaties. Zo ontstond het M·A·C AIDS-fonds. Tot nu toe heeft de VIVA GLAM campagne meer dan $400 miljoen ingezameld voor de strijd tegen HIV/AIDS, met onder meer Lady Gaga, Pamela Anderson en Nicki Minaj als woordvoersters van de campagne.

M·A·C  is sinds 1994 onderdeel van de Estée Lauder Companies en wordt in meer dan 105 landen verkocht. Het merk is nog steeds gericht op het ontwikkelen van nieuwe categorieën en producten, en creëert ruim 50 collecties per jaar. Alle producten voldoen nog steeds aan de behoeftes van de klanten en professionele make-up-artiesten.

Ook zijn er allerlei projecten ontwikkeld in samenwerking met bekende namen op het gebied van cultuur, kunst en mode, waaronder Rihanna, Lorde, Proenza Schouler, The Rocky Horror Picture Show en Brooke Shields. Deze projecten zorgen ervoor dat M·A·C een relevant merk blijft dat zowel huidige als nieuwe fans weet te bereiken. Onze make-up artiesten zijn een gegarandeerde backstage presentie bij meer dan 200 fashion week shows over de hele wereld. Ze werken samen met toonaangevende namen, uiteenlopend van Prabal Gurung tot Vivienne Westwood, en onderstrepen de felbegeerde positie van M·A·C als de meest vooraanstaande trendsetter in de wereld op het gebied van schoonheid en make-up.